fbpx

Nyereg beállítása I. Ülés magasság-alapok

A megfelelő nyeregmagasság beállítása, sokszor nem is olyan egyszerű...
Viktor

Viktor

Nyereg beállítása I.
Ülés magasság-alapok

Az elmúlt napokban

-tekintettel a COVID 19 járványhelyzetre- nem sokat mozdultam ki a házból. De ha mégis az utcára kellett mennem, örömmel tapasztaltam, hogy nagyon sokan használják most kerékpárjukat mind munka, vagy munkábajárás, mind aktív kikapcsolódás céljára. Az viszont elszomorított, hogy a biciklisek nagy százaléka rossz pozícióban ült a kerékpárján (legtöbbjüknél alacsony a nyereg magasság), ezzel nagyban rontva a tekerés élményét, hosszú távon pedig akár a saját egészségét is. Ezért azt gondoltam, rövidebb írásokban megpróbálom összefoglalni a kerékpár helyes beállításainak lépéseit.

Nyereg magasság

A kerékpár megfelelő beállításainak legalapvetőbb lépése a nyereg megfelelő magasságának beállítása. Természetesen, mint mindennek, ennek is több féle módszere van, az egyszerűbbektől az egészen bonyolultakig. Természetesen a legpontosabb eredményt számítógépes, -úgynevezett bikefitting-mérések után lehet megkapni, de erre azt hiszem az átlagos kerékpárosoknak nincs feltétlenül szüksége.  A legegyszerűbb beállítások elvégézése után is, nagyon pozitív hatásokat érezhetünk tekerés közben (főleg, ha egy rossz magasságról térünk át a jóra). Na de akkor nézzük is meg, a lehetséges beállítások módszereinek első, viszonylag gyorsan elvégezhető változatát.

 ‘Sarok a pedálon’ módszer

 Ez az egyik legegyszerűbb, de mégis hatékony módszer, amivel megfelelő magasságra állítható kerékpárunk nyerge. Ezt szeretném most bemutatni nektek.
Mire lesz szükségetek? Egy barát segítsége jól jöhet, de alapvetően egyedül is meg lehet csinálni a beállítást. Csak a bringádra és egy biztos pontra (fal, korlát, bármi amiben kapszkodni tudsz) lesz szükséged

  • Első lépésként vidd a kerékpárod egy stabil pont közelébe, (a továbbiakban korlátnak fogom nevezni.)
  • Ülj fel a kerékpárra, és kapaszkodj meg a korlátban.
  • Tekerd az egyik pedált alsó állásba és tedd a sarkad a pedálra (lásd kép bal oldala). 
    • Amennyiben azt érzed, hogy a sarkad nem éri el a pedált, vagy megbillensz a nyeregben, akkor túl magasan van, lejjebb kell engedni. (ez a legritkább eset első alkalommal)
    • Amennyiben a lábad szinte teljesen kinyúlik, csak pár mm hiányzik a teljesen nyújtott állapothoz, a nyerged magassága tökéletes.
    • Amennyiben be van hajlítva a lábad (és több mint néhány mm hiányzik a teljesen nyújtott állapottól), akkor az ülésed alacsonyan van. (ez a legáltalánosabb)
  • Amennyiben nem megfelelő a nyereg magassága, állíts rajta, és ismételd meg a próbát. Akkor lesz megfelelő magasságban, ha ülsz a kerékpárodon, ahogyan mindig is szoktál, a sarkad a pedálon van, alsó állásban és ebben a pozícióban, szinte teljesen kinyúlik a lábad.
  • Amikor megtaláltad a megfelelő magasságot, még nem ér véget a folyamat. Nagyon fontosak a következő lépések:
    • ülj fel a kerékpárra, kapaszkodj meg a korlátban és helyezd sarkaid a pedálokra.
    • kezd el hátra felé tekerni a pedált.
    • amennyiben azt tapasztalod, hogy minden rendben, mindkét lábad szinte teljesen kinyúlik alsó állásban és a csípőd nem mozdul, a combod nem húzódik hátul, akkor megfelelő a beállítás
    • ha bármi fura érzésed van, engedd kicsit lejjebb az ülést! Könnyen megtörténhet, hogy az egyik lábád picit rövidebb, mint a másik.
  • Élvezd a tekerést 🙂
Nyereg magasság beállítása
forrás: bikefit.com
Ez a rövid videó bemutatja a lépéseket:

Most,

hogy beállítottad a nyerged megfelelő magasságba, nézzük először azokat, amiket furcsának, rossznak fogsz találni ha elindulsz tekerni:

  • Szinte minden bizonnyal annyival magasabban fogsz ülni a nyeregben, hogy nem fog leérni a lábad. (ha nem így van, lehet, hogy nem jó a nyeregmagasságod?) Ez kezdetben csökkenteni fogja a biztonság érzetedet. De ne hagyd, hogy ez befolyásoljon, elijesszen! Az első alkalmakkor tekerj olyan helyen, ahol biztonságban érzed magad, és tudod gyakorolni az elindulást, leszállást. Rövid időn belül rá fogsz érezni.
    Ha nincs ilyen hely, megteheted, hogy az ülést szép fokozatosan állítod a megfelelő magasságba, ezzel fokozatosan hozzászoktatva magad, így nem jelentkezik majd a biztonságérzet hiánya.

Most pedig vegyük sorra a pozitív hatásokat 🙂

  • Többet és gyorsabban fogsz tudni tekerni. Ez azért van, mert megfelelő nyeregmagasságban a leghatékonyabb az erőátadás. Azt fogod érezni, hogy kevésbé fáradsz el, nem olyan gyorsan kezdenek elfáradni, -ha korábban tették, lehetséges, hogy- nem fognak fájni a combjaid sem.
  • Jobban fogod magad érezni a kerékpáron és többet akarsz majd tekerni 🙂

Összességében

elmondhatjuk, hogy a megfelelő nyereg magasság beállítása az egyik alapvető és legfontosabb beállítása kerékpárunknak. Hogy ha autós példával szeretnék élni, legalább annyira fontos, mint a kocsiban beállítani az üléstávolságot, hisz ha nem érjük el a pedált, nem tudjuk vezetni az autót. Vagy ha papucsban indulunk lefutni egy félmaratont. Nem lehetetlen, de egy jó futócipővel sokkal komfortosabb.

A végére egy “pro” tippet hagy adjak neked: még pontosabb beállítást akkor fogsz kapni, ha a hajtókar párhuzamosan fut a középcsapágy és nyeregcső által meghatározott vonallal. A képen ezért látod, hogy nem teljesen az alsó állásban (6 óránál) van a pedál, hanem egy kicsit előre-feljebb (kb fél6-nál) hisz így kerül a pedál legmesszebbre az üléstől.

Hogyha sikerült jól beállítanod az ülésed, gyere el egy kerékpár túránkra, és mutasd meg a többieknek is 🙂

 

Remélem

sikerült közelebb vigyelek a megfelelő nyereg magasság beállításához. Következő írásomban egy kicsit nehezebb, de talán valamivel pontosabb módszert fogok bemutatni neked/nektek. Addig is, bátran próbálgasd ezt is, figyeld az eredményt és ha szükségesnek érzed írj nekünk és megpróbálunk segíteni!

 

Hátszelet kívánva, 

Viktor

Viktor

Gyermekkorom óta meghatározza életemet a sport. 2013-ban kezdtem el aktívabban kerékpározni, gyalogtúrázni. 2014-ben végeztem túravezető tanfolyamot, azóta számos gyalogos és kerékpáros túra szervezésében és bonyolításában vettem részt.